A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE

Filename: libraries/Fb.php

Line Number: 97

Image alt text.Nákupný košík
Celková cena: 0.00€ Zobraziť košík

Suplementy a Prohormóny

V tomto článku sa budeme venovať problematike doplnkov výživy vo vzťahu k prohormónom (ďalej len PH). V úvode je nutné si uvedomiť, že nie je vhodné spájať tieto dve kategórie do jedného celku, pretože každý z nich tvorí samostatnú kategóriu. Najčastejší problém začiatočníkov spočíva v tom, že investujú veľké peniaze do doplnkov výživy, pričom ich strava je na nedostačujúcej úrovni. Suplementy resp. doplnky výživy už podľa názvu slúžia len na doplnenie vášho výživného plánu. Očakávať od samotných doplnkov zázraky je mylné. 

Prečo by sme mali užívať popri PH aj suplementy?

Z jedného veľmi dôležitého dôvodu. PH sú látky, ktoré v ľudskom tele konvertujú na skutočné hormóny. V dostupnej literatúre sa môžete dozvedieť, že hormóny výrazným spôsobom ovplyvňujú syntézu proteínov. Ak si túto skutočnosť rozmeníme na drobné, účinok PH nebude taký veľký, ak telu neposkytneme dostatočné množstvo proteínov. Časť z nich odporúčame prijať v strave, asi jednu tretinu by ste mali do tela dostať prostredníctvom doplnkov výživy (proteínové nápoje, aminokyseliny). Časť z nich si v stručnosti rozoberieme:

Proteínové koktaily: proteín je z nášho pohľadu základným doplnkom výživy, ktorý bez ohľadu na obdobie prípravy vo vašom pláne nesmie chýbať. V objemovom období odporúčame konzumovať proteíny s obsahom bielkovín minimálne 50%. Ak chcete vaše svalstvo vyrysovať a zbaviť sa tuku, odporúčame bielkovinové preparáty s obsahom bielkovín nad 70%. Podľa dlhodobých vedeckých štúdií a skúseností ľudí je najhodnotnejší zdroj bielkovín srvátka a to najmä v období po tréningu, kedy oceníte rýchlosť jeho vstrebávania. V iných obdobiach dňa môžete využívať rôzne mixy zdrojov bielkovín (mliečny, vaječný), pred spaním odporúčame užívať micelárny kazeín, ktorý sa trávi pomerne dlhú dobu a zabezpečíte vašim svalom niekoľkohodinový prísun kvalitnej výživy. 

Aminokyseliny: sú podobné proteínom s rozdielom, že sú telom lepšie a najmä rýchlejšie prijaté. Sú to drobné častice, ktoré keď sa poskladajú do jedného celku tvoria bielkoviny. Nechceme vás zaťažovať odbornými textami, na to, aby ste pochopili význam problematiky vám postačia základné, nosné informácie. Odporúčame vám konzumovať:

  • BCAA (aminokyseliny s rozvetveným reťazcom - valín, leucín a izoleucín). Ich uplatnenie nájdete najmä v období pred súťažou, kedy sa v strave redukuje príjem sacharidov. BCAA slúžia na ochranu svalovej hmoty.
  • Komplexné aminokyseliny – obsahujú komplexné spektrum aminokyselín z rôznych zdrojov. Odporúčame ich konzumovať počas celého roka.
  • Glutamín – rovnako ako BCAA aj on má svoje uplatnenie najmä v obdobiach diét, kedy ja na telo kladený veľký tlak, či už v podobe veľkej frekvencie tréningu, alebo zníženého kalorického príjmu. Glutamín udržuje pozitívnu dusíkovú bilanciu a pozitívne ovplyvňuje imunitný systém. 

 

Nemusíte sa obávať, suplementy a PH môžete navzájom bez obáv kombinovať a výber je len na vás. Pozor by ste si mali dávať jedine, ak by ste chceli navzájom kombinovať predtréningové suplementy, ktoré obsahujú kofeín. Príliš veľa kofeínu môže spôsobiť problémy ako sú bolesti hlavy, nepokoj, búšenie srdca a nespavosť. Tu odporúčame vybrať si vždy len jeden produkt.