Skip to main content
Image alt text.Nákupný košík
Celková cena: 0.00€ Zobraziť košík

Základné termíny používane v strave kulturistu

Bielkoviny – alebo tiež proteíny, predstavujú polypeptidické reťazce a sú základnými stavebnými látkami všetkého v ľudskom tele . Bielkoviny sú zložené z aminokyselín. U ľudí sa netvorí zásoba bielkovín a z tohto dôvodu je nutká pravidelná konzumácia potravín s obsahom proteínov počas dňa.

Proteíny – názvom proteíny sa tiež označuje skupina doplnkov výživy, ktoré sú tvorene bielkovinami. Najčastejšie o ochutené proteínové preparáty vyrobené zo srvátky, kazeínu, vaječnej alebo inej bielkoviny.

Aminokyseliny – sú základné stavebné prvky bielkovín.

Sacharidy – alebo tiež uhľohydráty alebo cukry. Sú základnou energetickou zložkou v strave väčšiny ľudí. Spolu s bielkovinami a tukmi patria do kategórie tzv. MAKRO živín. Pre ľudí a zvlášť pre športovcov predstavujú hlavný zdroj energie potrebnej pre kvalitný športový výkon. Sacharidy vznikajú prostredníctvom fotosyntézy, preto sú to prevažne potraviny rastlinného pôvodu.

Tuky – alebo tiež lipidy. Spolu so sacharidmi ich zaraďujeme medzi energetické zložky stravy. Majú vysokú energetickú hodnotu (dvojnásobne vyššiu než bielkoviny a sacharidy). Majú nízku sýtiacu schopnosť. Aj napriek tomu, že sa ľudia tuku v strave boja, tuky sú nevyhnutné pre veľké množstvo procesov v organizme. Vo výžive športovca majú uplatnenie najmä rastlinné zdroje tuku (olivový olej, rôzne orechy  semienka).

Metabolizmus – je látkový a energetický príjem a spracovanie živín v tele. Ide o transport látok, ich rozklad, zisk stavebných látok či úplný rozklad na látky odpadové. Metabolizmus pracuje nepretržite 24 hodín denne.

Bazálny metabolizmus – je hodnota ktorá vyjadruje koľko ľudské telo za jeden deň spáli kalórií, pokiaľ nie je vyvíjaná žiadna telesná aktivita. Do bazálneho metabolizmu sa započítavajú aktivity ako: dýchanie, činnosť srdca, činnosť vnútorných orgánov. Tento údaj je veľmi podstatný, ak si chcete zostaviť jedálny lístok na mieru.

Čo je kilojoul (kJ) a kalória (kcal)?

Obidve hodnoty sú jednotky energie, pre ktoré platí vzťah: 1 kcal = 1,184 kJ

Anabolizmus – je súčasť metabolizmu kedy sa vytvárajú z jednoduchých látok látky zložité. K anabolizmu patrí predovšetkým syntéza bielkovín, čo predstavuje zo športového hľadiska stav ideálny na nárast svalovej hmoty. S anabolizmom je tiež spojené ukladanie energie do zásoby (cukry a tuky).

Katabolizmusje tiež typ metabolizmu. Na rozdiel od anabolizmu, je katabolizmus charakteristický štiepením zložitých látok na látky jednoduché.

Pozitívna dusíková bilancia – je stav, kedy syntéza bielkovín prevažuje nad ich rozkladom a sval sa tak dostáva do anabolického stavu. Negatívna dusíková bilancia sa prejavuje väčším rozkladom bielkovín, než ich syntézou.

Hypertrofia – rast svalového tkaniva prostredníctvom zväčšovania objemu jednotlivých buniek.

Hyperplázia – je stav organizmu, kedy dochádza k zmnožovania buniek a tkaniva. Patrí medzi atypicky prebiehajúce zmeny tkaniva.

Testosterón – mužský pohlavný hormón, ktorý sa produkuje predovšetkým Leydigovými bunkami. Je najdôležitejší androgén. Jeho hladiny v ľudskom tele klesá po 30 roku života. Je zodpovedný za nárast svalovej hmoty, rýchlosť regenerácie a redukciu tuku.

Estrogén - je základným ženským pohlavným orgánom, ktorý ovplyvňuje vývoj ženského tela (rast pŕs a vývoj sliznice maternice) a jeho atraktivitu. Estrogén je prítomný tiež v mužskom tele, kde reguluje vývoj spermií a tiež ovplyvňuje vývoj libida.

Suplementy – názov používaný pre všetky produkty doplnkovej výživy (proteíny, aminokyseliny, BCAA, vitamíny, minerály, testosterón boostery atď.)

Regenerácia - je schopnosť obnovy poškodeného svalového tkaniva. Na regeneráciu má vplyv najmä zloženie stravy a dostatočný spánok.

Svalová pamäť – schopnosť organizmu vybudovať stratenú svalovú hmotu, ktorú sme už raz vlastnili za relatívne krátku dobu.